Lulu pages

Terkini dari alin

Wednesday, October 31, 2012

Boboi Boy menyerang keluarga saya....


Salam..
Sejak adik dan kakak memang suka sangat tengok Boboi boy dalam tv, dan kebetulan petronas - kedai mesra ada keluarkan karekter kartun ini, marilah kita serang petronas untuk dapatkannya.. hehe, sebaik saja encik suami beritahu mengenainya, sebab petronas dah siap awal-awal email dia, jomlah anak beranak kita singgah petronas.. Kat Tawau ada 3 petronas, dan hanya ada 1 petronas yang jual boboi boy ni..

Masa beli, kakak ada kat sekolah, so ada adik jer.. Lancar jer tangannya ambik yaya tu. bila ditanya, dia nak boboi boy ke, kan sebulan ada 2.. next month ada 2 lagi.. Dia geleng, tak nak.. ehmm, adik memang macam tu, kalau jalan kat mana-mana, selalu tanya dia, nak beli ke.. tapi dia geleng. Memadai bagi dia untuk pegang masa tu. Tapi alin memang selalu belikan walaupun dia tak nak. special baju dan mainanlah kan. Kalau nak harap dia minta, memang mimpilah.. Berbeza dengan si kakak, memang suka 'bankrup' kan mama kan..hehe

Kena beli 2 jugalah sebab untuk kakak satu. Lagipun bagus juga untuk buat koleksi. Encik suami asyik tanya pekerja petronas tu, adudu takde ke.. Minat lak dia dengan adudu kan. Kalau ada jual pun mungkin tak laku..hehe.. encik suami siap pesan, kita akan beli semua, buat koleksi.. Baik!! insya Allah..

Cuma harganya agak mahal eh.. RM20.90 (harga kat sini) untuk 1 unit.. Berat jugalah untuk 2 unit dah dekat limaploh.. Kalau jual soft toy nya lagi baguskan.. boleh buat peluk..




@ Entri terperam.. huhu...






Monday, October 22, 2012

Sambutan hari lahir bersama - Kakak dan adik

Banyak kek, yang atas sekali dari Wawa

Kita hold sementara percutian di KK hari tu, sebab ada beberapa entri lagi terperam.

Sejak akhir-akhir ni busy sikit, sejak adik keluar wad.. Tapi takpe, kita boleh cerita perlahan-lahan...

Oleh kerana hari lahir kakak dan adik jatuh pada bulan yang sama, alin dan encik suami, memang suka buat sambutan tu sekaligus. Sama dengan alin yang hanya berbeza beberapa hari dengan encik suami, dan sambut sekali, kakak dan adik juga takde hal nak sambut sekali.

Adik lahir 6hb dan kakak 17hb. Ya berbeza tahun yer.. Lama tak buat sambutan birthday party besar-besaran, biasanya hanya makan kat luar, atau beli kek then tiup lilin.. Pernah buat duu, sekali masa adik 1 tahun, sekarang adik dah 3 tahun :)

Dan buat pertama kalinya, semua lauk dan hidangan alin masak sendiri. Encik suami macam biasa, mula-mula ngelat (mengelak) tak nak buat. Takut alin penat katanya. Setelah pujuk demi pujuk, okay encik suami setuju, jemputan adalah keluarga sebelah suami, dalam 25 orang. Tapi sebelum tu, memang dia bagi pilihan juga, konon untuk 1-2 lauk tu kita kateringlah. Lagi senang. Dia nak alin jadi tuan rumah yang tau beres..hehe... Tapi alin memang nak juga masak dan sediakan semua sendiri.. Sebab alin tau alin boleh buat!!

Bila tibanya hari tu. alin pun siap masak dan buat apa yang patut.. kemas rumah, hias... Dan dalam hati memang agak risau juga sebab first time masak untuk seramai itu. Bukan risau sebab tak pandai masak tau.. hehe, kalau tak pandai masak, taklah alin dan encik suami berisi.. ekeke.. Untuk lauk, ayam masak kicap, udang tumis kunyit taucu, pajeri nanas dan sayur kangkung tumis udang kering. Pencuci mulut, buah betik. Awal-awal lagi dah ingatkan encik suami, masa orang makan nanti, jangan sibuk nak tanya sedap ke tak makanan, sebab buat macam tu, nampak macam tak yakin dengan masakan isteri..ehehe

Alhamdulillah segala-galanya berjalan lancar. syukur... terus encik suami nak buat lagi...
kakak dan adik dapat banyak hadiah, dan yang paling penting 2 budak cute ni gembira..




@ Kerana 1st time buat, masih fail dalam anggaran nasi.. banyak lebih hah... dan... ramai puji lauk simple alin sedap............... :)





.

Thursday, October 11, 2012

Bila adik masuk wad


Salam..

Lama menyepi dari blog, bukan beerti tak ada cerita yang menarik. Ada banyak cerita yang menarik, tapi tak ada yang lebih penting berbanding kesihatan adik. Sebelum tu, adik genap berusia 3 tahun pada 6hb oktober yang lalu.. Happy birthday adik....

30hb yang lalu (september), tiba-tiba pipi adik sebelah kiri bengkak. Dan kita orang sedar bila dia bangun dari tidur. Ya Allah apa dah jadi. Dan sebelum tu, adik memang ada masalah sakit gigi. Bengkak tu kelihatan serius juga, sebab mata dia pun dah sedikit sepet. So, bergegaslah kita orang ke Hospital, bahagian kecemasan. Masa tu sangka, doktor hanya akan periksa dan bagi ubat. special, antibiotiklah kan. Tapi, sebaliknya, sebab doktor suggest adik terus masuk wad. Masuk antibiotik, dan dilihat perkembangan bengkak tu. alin terus pandang encik suami dan encik suami pun terus pandang alin. Tak terfikir lak kan kena masuk wad, tak ada apa-apa persiapan pun untuk itu. Adik terus masuk wad, ambil darah dan proses lainnya.

Beberapa hari juga dalam wad. Asal masuk ubat adik nangis, tapi alhamdulillah, adik ni seorang yang kuat. Malah periang orangnya. Dan yang baiknya, walaupun pipinya bengkak, selera makannya langsung tak terjejas. Apa sakit adik?

Pipinya bengkak, kerana giginya rosak. Memang sepatutnya diusia 3 tahun, gigi susu adik masih dalam keadaan baik. Tapi berbeza dengan adik, sebab dia suka menyusu sambil tidur. Botol susu tu susah nak berpisah dengan dia. Doktor suggest adik kena lepas botol susu. Tak boleh bagi dah. Selagi bagi, giginya akan lebih teruk, dan seterusnya gusi sakit, dan bengkak. Lebih teruk, dalam kebengkakkan itu akan ada nanah. Nasib baik dalam kes adik ni, masih awal dan takde nanah.

Adik dengar apa doktor cakap. So, selepas itu, asal alin tanya nak neneh (nenen-susu), dia menggeleng. Stop terus.. Adik cakap, adik tak boleh neneh sebab dokor marah. Hehe, diusia 3 tahun, adik memang bijak orangnya. Dan kerana sikap positif adik itulah, selepas 4 hari dihospital, yeay akhirnya kami dapat balik rumah.. Seksa tau tinggal kat hospital.

Mama : adik, best ke tinggal di hospital?
adik : Tak best ma, sebab ramai orang. ada baby, nangis..teriak.. bising! Susah adik tidur...
mama : (eleh, tapi mama tengok, sedap jer adik tidur...hehe)



@ Dalam proses tunggu doktor pakar gigi. Review sebelum hujung bulan ni. Tawau takde doktor pakar gigi. Yang ada hanyalah dari KK, itupun turun Tawau dua bulan sekali.. Baguskan??





.