Lulu pages

Terkini dari alin

Tuesday, July 16, 2013

Taman Safari Indonesia II, Prigen, Pasuruan, Jawa Timur


Salam pembaca..
Perjalanan menaiki kereta dari Surabaya ke Taman Safari yang terletak di Prigen, Pasuruan, Jawa Timur ini memakan masa lebih kurang 2 jam. Itu untuk bukan masa sesak. Kalau masa sesak, memang ada peluang untuk tersangkut dalam sesak dalam 4-6 jam.. hebat..huhu







Dan menariknya tempat ini, bagaikan anda memasuki kawasan habitat haiwan itu sendiri. Bila kita panggil tempat ni zoo, orang sana akan menggelengkan kepala. Bukan, tempat ni bukan zoo, tapi 'kebun bintang'. Maksudnya, kesemua haiwan bebas bergerak ke mana saja dalam kawasan tu, berbeza dengan zoo yang berada di Malaysia umumnya. Di sepanjang jalan, mendaki tempat yang tinggi ini, kita akan dapat melihat penduduk kampung memegang lobak, dan pengunjung yang melalui mereka, bolehlah membeli lobak itu untuk dijadikan makanan haiwan dalam Taman Safari ini.







Suatu pengalaman yang luar biasa. Melalui tingkap kereta, DSLR yang hanya menggunakan lensa biasa dapat mengambil gambar dengan sangat jelas disebabkan haiwan-haiwan itu hanya berada diluar kereta. Pelik dan menarikkan? Untuk kawasan-kawasan yang ada haiwan buas, pengunjung dilarang sama sekali membuka tingkap kenderaan, dan ditegah untuk berhenti terlalu lama. Ditempat ini juga ada kawasan, untuk membolehkan pengunjung meriba haiwan itu dan mengabadikannya didalam gambar. Show time turut disediakan untuk tontonan dan pengetahuan pengunjung. Ketika kunjungan kami ke sini, tarikan terbaru tempat ini adalah penguin.







Bukan sekadar taman safari haiwan, tempat ini juga ada menyediakan pengunjung yang ingin menunggang haiwan seperti gajah, unta dan kuda poni. juga ada Safari Water World dimana pengunjung boleh berenang bersama buaya.. ya buaya dan ikan araipama. Ianya akan menjadi pengalaman yang tidak mungkin pengunjung lupakan. Tidak hanya itu, anda boleh meluncur diatas 4 water slide raksasa, yang menakjubkan.







Berkunjung ke sini memang tak cukup rasanya untuk satu hari. Namun memadailah berjaya sampai ke tempat ini, untuk perjalanan yang singkat kami ke Surabaya.. Bersambung dalam entri seterusnya..






.

Friday, July 5, 2013

Surabaya : Cerita mengenai Surabaya dan gambar sekitarnya

Salam pembaca..



Percutian yang mengejutkan. itulah yang berlaku. Pada mulanya dalam rancangan hanyalah destinasi terdekat, namun bagaikan mimpi, kaki ini benar-benar menjejakkan kaki ke Surabaya. Sebuah bandar yang sangat besar dan pesat. Ya, ini adalah pertama kali kami ke sini, dan keadaan disitu sangatlah asing bagi kami. Bandar Surabaya memang sangat mengagumkan.


Terus dalam kepala membezakan Malaysia. Yelah, kalau KL tu memang dah sangat pesat. Tapi kat sini.. terlalu sesak terutamanya dengan ratusan motorsikal dalam satu-satu masa di jalan raya. Dan yang menghairankan, walaupun dengan kesesakkan begitu, tak pernah pula nampak adanya kemalangan. Hon kereta dan motorsikal digunakan sepenuhnya.


Selepas check in dalam hotel, kami memulakan perjalanan ke sebuah MALL terdekat. Mall yang sangat besar, dan sangat dekat dengan hotel. Dan ramainya orang kat situ masa tu, mungkin juga disebabkan ada jualan murah. Wah terus rasa teruja. Yelah walaupun nampak matawang tu macam besar, ratusan ribu, tapi kalau dibandingkan dengan duit Malaysia kan, kita ni macam orang kaya disana = =' . Tapi terus rasa kecewa, sebab kebanyakan barang memang takde jenama. adeh, pusing-pusing dalam mall tanpa beli apa pun. Jauh-jauh datang ke Surabaya hanya cuci mata saja.. huhu



Dengan perjalanan 2 malam di Surabaya, memang banyak tempat tak pergi. Kat sini memang banyak monumen, tapi kebanyakannya pun hanya ambil gambar dari dalam kereta.. Sedih, tapi memang macam ni lah kan kalau percutian singkat. Abang Amat cakap, kalau destinasi kami ke Jakarta, dalam 2 malam, lagi tak dapat pergi mana-mana. Hanya boleh sangkut dalam jammed.



Ada satu mall tu, ada banyak kedai jual batik tulisan tangan (betul ke cakap ni). Ada batik Bali, ada batik biasa. Dan semurah Rupiah 25,000. Tak silap dalam RM8-9 macam tulah. Murah sangat. lepas tu cantik-cantik lak tu. Ada juga beli beberapa helai skirt, dan baju kelawar. Sampai Malaysia, menyesal sangat tak beli banyak. Sebab kat area Tawau ni baju kelawar, biasa jer pun dan nak cecah RM20 kat kedai kain india tu. huhu


Sebelum percutian habis, kami ke suatu tempat yang sangat istimewa. Bukan saja istimewa kat Surabaya, tapi bagi kami juga, sebab confirm tempat seperti ini takde kat Malaysia.. Sambung di entri akan datang ya :)






.