Lulu pages

Terkini dari alin

Friday, September 26, 2014

SEMATAN PALM BEACH RESORT, gambar dan pengalaman sepanjang percutian




Salam pembaca..

Pengalaman bercuti di Sematan Palm Beach Resort yang terletak di Lundu, Sarawak memang mengujakan, apatah lagi bila encik suami maklumkan, sengaja nak bercuti sempena hari lahir alin.. yeay..


Perjalanan lebih kurang 2 jam dari bandaraya Kuching menuju ke Lundu, ya Sematan ni terletak kat area Lundu. Masa sampai kat sini memang ramai juga pengunjung. Resort ni tak adalah sebesar Damai Beach Resort atau Santubong Resort, ataupun Damai Puri, namun rasanya ianya punya keistimewaan tersendiri, jadi bila dah sampai, jom lah kita cari apa keistimewaan tu. Bila dah dapat bilik (alahai baru sedar tak ada ambil gambar bilik langsung..), terus masuk dan berehat.


Sempat lagi encik suami tertidur, sebab nak keluar mandi pun matahari terik sangat. Sebab masa tu kita orang sampai sini lebih kurang pukul 2 petang. Bilik tu dilengkapi dengan kemudahan yang basic saja. Nak kata mewah tak adalah. Tapi kira okeylah kan. Bagi alin, alin memang lagi suka ke Damai Beach Resort (nanti kita buat entri).


Bila turun nak mandi, perasan air laut ni jauh sangat dari pantai. Memula tu terfikir mungkin air surut. Tapi sampai malam, tak juga dekat pantai, oh nampaknya memang macam tu lah keadaannya. Jadi kalau nak mandi laut tu, kena menapak agak jauh juga.


Terus rasa tak best sebab bila dah sampai air laut, berpaling kebelakang, bangunan resort tu nampak kecik saja (jauh). Jadinya, petang tu sajalah mandi laut, lepas tu tak pergi sudah.. Mandi swimming pool saja.


Hah cerita swimming pool pun tak best, sebab kolamnya timbul macam tu.. Huhu tak tau lah, selera masing-masing kan, tapi bagi alin, memang rasa tak best.


Menginap kat sini, memang lengkap dengan pakej makan. So tak risau sangat nak beli makanan sebab dekat-dekat tempat ni (kat luar) memang takde restoran. Tapi dah makan malam, sarapan, huhu makanannya tak sedap.. Kecewa.. :(




Kalau korang datang group nak barbecue, ada disediakan tempat untuk panggang, dan dikenakan bayaran yang murah sangat. Memang selesa. Tempat ni juga ada sediakan kemudahan berbasikal. Sewa saja basikal tu dan bolehlah pusing-pusing area ni. Kawasan tak adalah besar sangat pun, tapi okeylah kan. Ada juga children playground kat situ untuk anak-anak kecil anda bermain.





Pada alin, secara keseluruhan, alin dan keluarga nilai tempat ni 2.5/5 *
Aiyoh, tapi tak pastilah korang macam mana.. kan selera masing-masing berbeza.. Untuk anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai tempat ini, boleh direct ke laman web nya SEMATAN PALM BEACH RESORT -Tq encik suami.. *hugs





.

Thursday, September 11, 2014

Segmen Ben Ashaari : Impian Ku , Seorang Blogger !


Salam pembaca..

Hehe ini first time alin join segmen ni.. Saja kebetulan ada masa untuk update blog. Alin sebenarnya tulis blog untuk suka-suka, menulis mengenai kehidupan. Selalunya memang tak update pun, disebabkan kekangan masa, tapi yelah alin berusaha juga update sekali sekala dan alhamdulillah tak sangka ada beberapa entri mendapat pembaca yang mengakui entri itu 'berguna' buat mereka. Antara entri tersebut adalah entri keadaan jalan baru Kalabakan-Sepulot yang menghubungkan Tawau dan Kota Kinabalu, entri percutian di Surabaya, Taman Safari Indonesia II, Prigen, Pasuruan, Jawa Timur, dan entri Desa Dairy Farm, Kundasang, Ranau yang mengandungi banyak gambar pemandangan cantik tempat itu.

Kelebihan blog? Tak adalah kelebihan sangat pun, cuma semoga setiap perkongsian akan dapat menjadi manfaat buat pembaca. Blog ni dah macam jurnal untuk apa saja yang kita buat, dan tempat kita pergi. Kalau tak memang akan lupa macam tu saja.. Harapan alin, semoga alin rajin update blog ekeke, semoga dapat luangkan lebih masa untuknya. Itu jer nak tulis.. buat yang baru singgah, salam kenal :)





.

Monday, September 1, 2014

Kiriman barang dari mami di Tawau (sambal tempe)



Salam pembaca..

Baru-baru ni mami telefon, bagitau ada anak angkatnya dari Tawau, akan berkunjung ke Kuching atas urusan kerja. Dijangka tiba menaiki flight transit dari Kota Kinabalu ke Kuching pada sebelah malam ahad lebih kurang pukul 9 malam. Jadi, mami ada kirim barang dari sana buat kami di bumi perantauan ni..hehe perantauanlah sangat. Antaranya adalah tempe yang siap dimasak sambal tempe, wohoo memang kegemaran alin dan anak-anak. Ada juga kiriman lain yang berupa keropok kering (kena goreng sebelum makan) dan beberapa barang lagi, semuanya makanan ngeh ngeh.

Keesokkan harinya terus masak nasi lemak makan dengan tempe tu. Huhu mabeles.. Kat Kuching ni, setahu alin baru ada satu tempat yang memang ada jual tempe.. itupun nipis sangat dengan harga RM1, hanya ada di Pasar Niaga Satok sebelah hujung minggu. Kat rumah ni, tempe memang antara lauk yang wajib ada kat rumah setiap minggu. Bolehlah masak dan makan 1-2 kali seminggu. Tapi sejak tinggal kat Kuching ni dah jarang sangat makan. Walaupun ada jual kat Pasar Niaga Satok tu, tapi tak laratlah nak kesana tiap-tiap minggu.. Jauh.. Sebab dekat rumah pun ada pasar juga, untuk beli makanan laut macam ikan, udang dan sotong. So memang terpaksa redha jarang dapat makan tempe sekarang ni..

Tapi sebenarnya ada banyak lagi makanan lain yang kita orang memang susah dapat bekalan kat sini. Ya, memang kena redha sebab lain tempat kan lain budayanya. Lain juga seleranya. Ada juga apa yang ada kat Kuching ni takde kat Tawau, so mahu tak mahu kena belajar menyesuaikan diri. Dan tak terasa, dah dekat setahun kita orang sekeluarga berhijrah dari Tawau ke Kuching. Setakat ni, alhamdulillah kami memang serta-merta dapat menyesuaikan diri. Kadang tu ada perasaan, bila berada di Kuching, rindu kat Tawau, dan begitu juga sebaliknya, bila berada di Tawau, teringat-ingat pula Kuching ni..



* Rugi rasanya kalau korang tak pernah berkunjung ke bumi Sarawak, yang kaya dengan etnik, budaya dan pelbagai makanan. Jom, Regatta Sarawak bertempat di Waterfront pada 4-7 september.. Satu acara yang memang alin sendiri tak pernah lagi pergi, tapi alin sedia maklum ianya adalah acara popular di Kuching ni setiap tahun..




.