Lulu pages

Terkini dari alin

Tuesday, August 20, 2013

Bila muka macam hantu cina dalam gambar keluarga di hari raya

Salam pembaca..

Salam aidilfitri alin ucapkan buat semua. Tahun ni kami sekeluarga bersederhana saja. Untuk pakaian, takde pun beli, pakai saja tahun lalu punya. Dan persiapan-persiapan lain macam kuih dan rumah pun semuanya ala kadar. Alhamdulillah, mengikut kata jiran sebelah rumah, sebulan berpuasa, sudah melatih diri untuk tahan segala hawa nafsu. Dan jika selepas berbuka atau nak raya dah tak dapat kawal nafsu, semua pun nak beli, itu dah dikira tak sampailah keinsafan dalam diri. Alin faham makna tersirat dalam kata-kata itu. Dan syukurlah, dengan kesederhanaan itu, kami masih mampu beraya dengan penuh kesyukuran.

Beberapa hari sebelum 1 syawal menjelang, kebetulan jiran memang akan pulang berhari raya di kampung halaman - semenanjung, dia nak ambil gambar kami sekeluarga. Jiran ni memang seorang photographer, dan melihat dari gambar-gambar yang terdapat dalam blognya (ya, si suami juga seorang blogger), semuanya cantik dan dia memang berbakat. Sejurus sebelum berbuka puasa, kami jumpa kat satu restoran ni sebab dia nak belanja makan sebelum bergegas pulang ke rumah untuk sesi penggambaran pula.. Hehe, memang agak terkejar-kejar juga masa tu. Tapi nasib baik kita orang jiran, so, bila dah sampai rumah, terus bersiap dan laung jer nama jiran, terus jiran datang dengan kamera.

Memang sangat berbesar hati, sebab setakat ni takde lagi kami sekeluarga ambil gambar bersama, terutama pada hari raya. Dan dengan tema, gambar santai dengan persekitaran rumah, encik jiran ni berjaya mengambil gambar-gambar cantik, dan memang lebih baik dari kedai gambar.. Wohaa, syabas. Lepas ambil gambar terus edit kat rumah juga sebab si isteri memang siap-siap bawa laptop. Terus edit, dan buat 'kad raya', dan terus juga copy kat thumb drive.. Hebat tak? hehe, kedai pun tak macam ni kan.. Sambil tu, sempat lagi alin keluarkan kuih raya dan dah memang beraya sebelum rayalah masa tu. Taulah jiran kan nak balik kampung.

Tapi bila alin dan encik suami tengok balik semua gambar tu, nampak sangat muka alin macam hantu cina sebab putih sangat.. sangat-sangat.. huhu, nak buat macam mana kan, memang kulit dah putih. Apapun, kebanyakan gambar memang perfect.. Tq jiran sebelah rumah... Dan... sekeping gambar dah siap ter-print, dibingkaikan dan tergantung kat dinding sebelum raya.. :)