Lulu pages

Terkini dari alin

Thursday, October 11, 2012

Bila adik masuk wad


Salam..

Lama menyepi dari blog, bukan beerti tak ada cerita yang menarik. Ada banyak cerita yang menarik, tapi tak ada yang lebih penting berbanding kesihatan adik. Sebelum tu, adik genap berusia 3 tahun pada 6hb oktober yang lalu.. Happy birthday adik....

30hb yang lalu (september), tiba-tiba pipi adik sebelah kiri bengkak. Dan kita orang sedar bila dia bangun dari tidur. Ya Allah apa dah jadi. Dan sebelum tu, adik memang ada masalah sakit gigi. Bengkak tu kelihatan serius juga, sebab mata dia pun dah sedikit sepet. So, bergegaslah kita orang ke Hospital, bahagian kecemasan. Masa tu sangka, doktor hanya akan periksa dan bagi ubat. special, antibiotiklah kan. Tapi, sebaliknya, sebab doktor suggest adik terus masuk wad. Masuk antibiotik, dan dilihat perkembangan bengkak tu. alin terus pandang encik suami dan encik suami pun terus pandang alin. Tak terfikir lak kan kena masuk wad, tak ada apa-apa persiapan pun untuk itu. Adik terus masuk wad, ambil darah dan proses lainnya.

Beberapa hari juga dalam wad. Asal masuk ubat adik nangis, tapi alhamdulillah, adik ni seorang yang kuat. Malah periang orangnya. Dan yang baiknya, walaupun pipinya bengkak, selera makannya langsung tak terjejas. Apa sakit adik?

Pipinya bengkak, kerana giginya rosak. Memang sepatutnya diusia 3 tahun, gigi susu adik masih dalam keadaan baik. Tapi berbeza dengan adik, sebab dia suka menyusu sambil tidur. Botol susu tu susah nak berpisah dengan dia. Doktor suggest adik kena lepas botol susu. Tak boleh bagi dah. Selagi bagi, giginya akan lebih teruk, dan seterusnya gusi sakit, dan bengkak. Lebih teruk, dalam kebengkakkan itu akan ada nanah. Nasib baik dalam kes adik ni, masih awal dan takde nanah.

Adik dengar apa doktor cakap. So, selepas itu, asal alin tanya nak neneh (nenen-susu), dia menggeleng. Stop terus.. Adik cakap, adik tak boleh neneh sebab dokor marah. Hehe, diusia 3 tahun, adik memang bijak orangnya. Dan kerana sikap positif adik itulah, selepas 4 hari dihospital, yeay akhirnya kami dapat balik rumah.. Seksa tau tinggal kat hospital.

Mama : adik, best ke tinggal di hospital?
adik : Tak best ma, sebab ramai orang. ada baby, nangis..teriak.. bising! Susah adik tidur...
mama : (eleh, tapi mama tengok, sedap jer adik tidur...hehe)



@ Dalam proses tunggu doktor pakar gigi. Review sebelum hujung bulan ni. Tawau takde doktor pakar gigi. Yang ada hanyalah dari KK, itupun turun Tawau dua bulan sekali.. Baguskan??





.

1 comment:

♥ Wina ♥ said...

alahai ciannya..moga adik cepat sembuh ye