Lulu pages

Terkini dari alin

Saturday, June 15, 2013

Inilah harinya.. Tiba di Tarakan, Indonesia








Salam pembaca..

Ini adalah part kedua.. Boleh baca part pertama dan akhirnya tibalah hari yang dinanti-nanti.. Dalam hati Allah jer yang tahu. Bukan sebab alin tak pernah lagi datang ke Tarakan/Pulau Bunyu. Masa kecil dulu ada pernah pergi. Tapi sebab kali ni bersama encik suami dan dua anak yang tak pernah lagi menjejakkan kaki ke sini. Terutama ke 'luar negara'. Perjalanan menaiki Maswing adalah 40 minit daripada Tawau ke Tarakan. Memang dekat, dan pramugari tu akan bagi sekotak milo sebagai hidangan dalam perjalanan. Dalam perjalanan kita akan dapat melihat Pulau Bunyu di sebelah kiri pesawat. Jarak Tawau dengan Pulau Bunyu memang lebih dekat berbanding Tawau dan Tarakan. Tapi tak boleh turun kat sana. Sebab pintu masuk memang dari Tarakan. So kena naik speed sejam dari Tarakan nanti baru sampai ke Pulau Bunyu..


Tarakan ni takdelah besar sangat pun. Tapi tempat ni selalu jadi tumpuan peniaga-peniaga dari Tawau untuk dapatkan produk buatan Indonesia untuk didagangkan di Tawau. Begitulah ceritanya. Untuk perjalanan luar negara memang agak sukar. Sebab kena berbaris untuk pemeriksaan imigresen. Hanya satu kaunter buka dan seorang pegawai ditempatkan. Agak leceh sebab ada bawa budak, gelisah dan panas, sebab bandara (bandar udara / lapangan terbang) aircond tak sejuk dan ada kipas..huhu. Dan first time tengok bila bagasi nak dibawa keluar pegawai tu kena check dengan ticket, sebab takut masalah salah ambil beg berlaku.. so, terpaksa tunggu lagi.


Kami di jemput oleh Kak Kacil, yang dah sedia dengan sebuah kereta avanza, sewa dengan pemandu. Dan kami terus ke sebuah tempat seperti pelabuhan, owh tapi bukan pelabuhan untuk ambil speed direct ke Pulau Bunyu. Dia dah beli awal-awal tiket. Bila dah sampai ke tempat ni, kami terus jer masuk dalam speed. Barang pun ada orang yang bawakan. Untuk peringatan, pergi tempat orang ni lagi bagus kalau bersama orang tempatan kat situ (macam kes alin, ada keluarga). Untuk mengelakkan kena tipulah kan. Dan perjalanan selama sejam ni agak mencabar sebab panas sangat masa tu, dalam pukul 2 petang, matahari sangat panas. Dah namanya kat laut kan.. huhu

Percutian ni memang tanpa pengetahuan mak tua dan pak tua. Kira nak bagi surprise lah kan. Abang Amat (suami kak kacil) ambik naik kereta terus ke rumah mak tua. Dan sampai jer, alin keluar dan nampak mak tua kat belakang rumah. Terus teriak.. 'mak tua........' wohoo dia terus berlari ke depan sambil senyum lebar.. Kannn surprise.. hehe... Dan yang lebih surprise, perut lapar, takde makanan. Mak tua tak masak..





@ Bakal bersambung lagi untuk cerita di Pulau Bunyu berserta gambar.. tungguu..




.

No comments: