Lulu pages

Terkini dari alin

Friday, January 3, 2014

Desa Dairy Farm, Kundasang, Ranau (Gambar)


Salam Pembaca..

Hehe, dah banyak kali ke Kota Kinabalu, dengan menggunakan kenderaan sendiri, tak pernah pun singgah tempat ni. Sedangkan tempat ni terkenal sangat dikalangan pelancong tempatan dan asing. Kira tempat yang wajib pergi. Selalu memang lalu saja simpang masuk tu, tak pernah pun nak ambil tahu. Kebetulan perjalanan terakhir kami ke Kota Belud baru-baru ini (tengok entri yang lalu), sebelum encik suami mula bekerja di tempat baru, kami sebulat suara setuju untuk singgah di tempat yang cantik ni.


Berada di sini seolah-olah berada di luar negara. Kata orang, tempat ini umpama New Zealand, memandangkan persekitarannya yang sejuk, cantik dan dengan lembu 'luar negara'. Ya, hanya di Desa Dairy Farm, Kundasang Ranau. Bukannya jauh pun simpang masuk dari bulatan luar (dekat gerai-gerai jual sayur,bunga dan buah). Alin siap WAZE lagi, hehe saja nak tengok berapa jauh dan berapa lama nak sampai tempat tu. Memang dah buat perancangan, memandangkan tempat ni buka pada 8 pagi, perjalanan dari Kota Belud, hah memang tepat pada masa, kami sampai disini. Parking saja kereta, keluar dan kaunter pun terus buka.. yeay memang kena bayar masuk dalam, termasuk kenderaan yang kita gunakan.





Untuk tips, jika ingin pemandangan yang lebih cantik, sila datang sebelum jam 9 pagi. Masa tu, bersedialah menyaksikan keindahan ciptaan Tuhan, iaitu pemandangan Gunung Kinabalu yang jelas sejelas-jelasnya tanpa kabus yang meliputinya. Maklum saja, tempat ni terletak di kaki Gunung Kinabalu.. huhu.. Dan perancangan alin memang menjadi sangat. Melopong tengok pemandangan.



Untuk info, kalau nak tengok lembu tu dilepas meragut rumput atau pun masa untuk perahan susu, memang ada masa yang tertentu. Kebetulan pula dalam visit ni, kita orang kena bergegas untuk terus balik Tawau, memang tak tunggu, dalam jam 9 pagi. Tapi sempat juga menapak perjalanan ke belakang, tak jauh pun, untuk tengok anak-anak lembu dalam kandang.


Kat sini juga ada jual cenderahati, untuk dibawa pulang. T-shirt cantik, dengan harga berpatutan, fridge magnet pelbagai saiz, topi dan pelbagai lagi. Dan yang paling best adalah susu fresh siap di packing juga ada terjual dengan dua perisa, susu segar dan perisa coklat. Sedap sangat memang berbeza dengan yang ada di jual di pasaran.



Tempat ni juga memang dah jadi destinasi untuk ambil gambar kahwin. Dalam perjalanan pulang pun, memang ada pasangan yang sedang berpakaian pengantin tengah bergambar. Pengalaman yang mengujakan, dan pasti akan singgah lagi satu hari nanti.. insha Allah kalau berkesempatan..











.

No comments: