Lulu pages

Terkini dari alin

Monday, March 10, 2014

Day 1 : Perjalanan meninggalkan bumi kelahiran, Tawau Sabah menuju ke Kuching, Sarawak.



Salam pembaca..

Sebaik saja barang siap packing dan dialihkan dari rumah, kita orang pun kena bersiap untuk 'gerak' terus ke Kuching, Sarawak. Masa tu keadaan memang suntuk sangat. Dengan beberapa hari letih urus barang sampai tengah malam, lepas tu kena bangun awal pagi lagi untuk sambung kemas barang, owh badan memang sangat letih. Tidur dan makan pun dah tak menentu sebab barang dah mula kosong dalam rumah. Disebabkan cuti encik suami bakal habis, kami memang tak ada pilihan untuk segera memulakan perjalanan.

Untuk pengetahuan, kereta tak masuk kargo, sebab kami memikirkan pasti sukar jika tiada pengangkutan di sana nanti, memandangkan kargo hanya akan sampai dalam sebulan.. huhu memang lama. So, untuk meneruskan kelangsungan hidup, hantar anak sekolah, beli barang dapur/berurusan, kami buat keputusan untuk menaiki kereta melalui perjalanan yang jauh menuju ke Kuching Sarawak. Sejak beberapa hari dah buat semakan kat internet, agar tak sesat dalam perjalanan. Memang dah biasa dengan perjalanan jauh. Setakat Tawau-Kota Kinabalu tu dah biasa sangat. Tapi tak pernah lagi direct Tawau ke Sarawak ni, walaupun sekadar sempadan iaitu Lawas. Jadi, dalam teruja tu ada juga rasa was was.

Bersama perjalanan, memang alin dah siapkan sedikit barang keperluan am, yang sangat penting digunakan sementara menunggu barang lain dalam kargo sampai. Macam baju, baldi, kuali elektrik, periuk nasi, cerek elektrik, bantal, toto dan beberapa barang lagi. Oleh kerana sapu dan mop lantai sampai subuh (kena bersihkan rumah sebelum tinggalkan rumah), tidur hanya beberapa jam sebelum bangun awal untuk memulakan perjalanan jauh. Malangnya, 6 pagi baru terbangun, sebab letih sangat dan tak cukup tidur. Huhu kesiangan.. Pagi tu juga baru bersiap dan cuba masukkan barang dalam kereta. Masalah besarnya, dari malam hujan turun, dan niat nak jalan menggunakan jalan Kalabakan terpaksa kami lupakan, sebab ada jalan tak siap sepenuhnya lagi. Dengan hujan, memang pasti akan memburukkan lagi keadaan jalan. Lepas tu, barang tak muat dalam kereta :(

Terpaksalah muatkan walaupun dalam ruang yang kecik dalam kereta sebab semua barang yang dibawa penting untuk digunakan. Tempat duduk belakang pun terpaksa dipenuhi sebahagian darinya. Itu membuatkan adik dan kakak tak dapat duduk/baring dengan selesa sepanjang perjalanan. Terpaksa huhu.. Ketika nak tinggalkan rumah, encik suami dan alin memang berat sangat nak tinggalkan rumah.. Rumah kami sendiri :( namun demikian, keputusan kami untuk berhijrah ini diharapkan dipermudahkan Allah..

Alhamdulillah, sepanjang banyak kali perjalanan jauh kami selama ni, tak pernah lagi jalan raya lenggang, kurang sangat kereta, terutama jalan lama, Tawau-Sandakan-Kota Kinabalu. Betul-betul dipermudahkan. Jalan lancar, dan walaupun memulakan perjalanan lewat, tapi kami takdelah lewat sangat. Sampai Ranau, makan tengah hari, dan kami tiba-tiba buat keputusan untuk menggunakan jalan Tambunan-Keningau, tanpa menuju ke Kota Kinabalu kerana merasakan lebih dekat untuk ke Sipitang. Kalau boleh perjalanan hari pertama kami berakhir di Lawas, Sarawak. Ya, dalam keadaan yang mulai gelap, kami tiba juga di Sipitang. Sedih masa sampai di pos kawalan. Bermakna kami mulai tinggalkan bukan saja Tawau, juga Sabah dan mulai berada di negeri lain, iaitu Sarawak. Kami tiba di Lawas, dan cari hotel untuk menginap, sebelum meneruskan perjalanan awal pagi esok..




*entri seterusnya..





.


1 comment:

juls julie said...

Assalam..salam ziarah yer..

Selamat Berhijrah.. Kuching kat mana..?

Saya pulak dari Swk terpaksa berhijrah ke Putrajaya...Alhamdulillah bulan 4 ni masuk 12 tahun... :)