Lulu pages

Terkini dari alin

Tuesday, July 16, 2013

Taman Safari Indonesia II, Prigen, Pasuruan, Jawa Timur


Salam pembaca..
Perjalanan menaiki kereta dari Surabaya ke Taman Safari yang terletak di Prigen, Pasuruan, Jawa Timur ini memakan masa lebih kurang 2 jam. Itu untuk bukan masa sesak. Kalau masa sesak, memang ada peluang untuk tersangkut dalam sesak dalam 4-6 jam.. hebat..huhu







Dan menariknya tempat ini, bagaikan anda memasuki kawasan habitat haiwan itu sendiri. Bila kita panggil tempat ni zoo, orang sana akan menggelengkan kepala. Bukan, tempat ni bukan zoo, tapi 'kebun bintang'. Maksudnya, kesemua haiwan bebas bergerak ke mana saja dalam kawasan tu, berbeza dengan zoo yang berada di Malaysia umumnya. Di sepanjang jalan, mendaki tempat yang tinggi ini, kita akan dapat melihat penduduk kampung memegang lobak, dan pengunjung yang melalui mereka, bolehlah membeli lobak itu untuk dijadikan makanan haiwan dalam Taman Safari ini.







Suatu pengalaman yang luar biasa. Melalui tingkap kereta, DSLR yang hanya menggunakan lensa biasa dapat mengambil gambar dengan sangat jelas disebabkan haiwan-haiwan itu hanya berada diluar kereta. Pelik dan menarikkan? Untuk kawasan-kawasan yang ada haiwan buas, pengunjung dilarang sama sekali membuka tingkap kenderaan, dan ditegah untuk berhenti terlalu lama. Ditempat ini juga ada kawasan, untuk membolehkan pengunjung meriba haiwan itu dan mengabadikannya didalam gambar. Show time turut disediakan untuk tontonan dan pengetahuan pengunjung. Ketika kunjungan kami ke sini, tarikan terbaru tempat ini adalah penguin.







Bukan sekadar taman safari haiwan, tempat ini juga ada menyediakan pengunjung yang ingin menunggang haiwan seperti gajah, unta dan kuda poni. juga ada Safari Water World dimana pengunjung boleh berenang bersama buaya.. ya buaya dan ikan araipama. Ianya akan menjadi pengalaman yang tidak mungkin pengunjung lupakan. Tidak hanya itu, anda boleh meluncur diatas 4 water slide raksasa, yang menakjubkan.







Berkunjung ke sini memang tak cukup rasanya untuk satu hari. Namun memadailah berjaya sampai ke tempat ini, untuk perjalanan yang singkat kami ke Surabaya.. Bersambung dalam entri seterusnya..






.

1 comment:

Kancil 8349 said...

menariknya....macam mahu ke sana taw...hehehe...selamat berpuasa