Lulu pages

Terkini dari alin

Monday, September 1, 2014

Kiriman barang dari mami di Tawau (sambal tempe)



Salam pembaca..

Baru-baru ni mami telefon, bagitau ada anak angkatnya dari Tawau, akan berkunjung ke Kuching atas urusan kerja. Dijangka tiba menaiki flight transit dari Kota Kinabalu ke Kuching pada sebelah malam ahad lebih kurang pukul 9 malam. Jadi, mami ada kirim barang dari sana buat kami di bumi perantauan ni..hehe perantauanlah sangat. Antaranya adalah tempe yang siap dimasak sambal tempe, wohoo memang kegemaran alin dan anak-anak. Ada juga kiriman lain yang berupa keropok kering (kena goreng sebelum makan) dan beberapa barang lagi, semuanya makanan ngeh ngeh.

Keesokkan harinya terus masak nasi lemak makan dengan tempe tu. Huhu mabeles.. Kat Kuching ni, setahu alin baru ada satu tempat yang memang ada jual tempe.. itupun nipis sangat dengan harga RM1, hanya ada di Pasar Niaga Satok sebelah hujung minggu. Kat rumah ni, tempe memang antara lauk yang wajib ada kat rumah setiap minggu. Bolehlah masak dan makan 1-2 kali seminggu. Tapi sejak tinggal kat Kuching ni dah jarang sangat makan. Walaupun ada jual kat Pasar Niaga Satok tu, tapi tak laratlah nak kesana tiap-tiap minggu.. Jauh.. Sebab dekat rumah pun ada pasar juga, untuk beli makanan laut macam ikan, udang dan sotong. So memang terpaksa redha jarang dapat makan tempe sekarang ni..

Tapi sebenarnya ada banyak lagi makanan lain yang kita orang memang susah dapat bekalan kat sini. Ya, memang kena redha sebab lain tempat kan lain budayanya. Lain juga seleranya. Ada juga apa yang ada kat Kuching ni takde kat Tawau, so mahu tak mahu kena belajar menyesuaikan diri. Dan tak terasa, dah dekat setahun kita orang sekeluarga berhijrah dari Tawau ke Kuching. Setakat ni, alhamdulillah kami memang serta-merta dapat menyesuaikan diri. Kadang tu ada perasaan, bila berada di Kuching, rindu kat Tawau, dan begitu juga sebaliknya, bila berada di Tawau, teringat-ingat pula Kuching ni..



* Rugi rasanya kalau korang tak pernah berkunjung ke bumi Sarawak, yang kaya dengan etnik, budaya dan pelbagai makanan. Jom, Regatta Sarawak bertempat di Waterfront pada 4-7 september.. Satu acara yang memang alin sendiri tak pernah lagi pergi, tapi alin sedia maklum ianya adalah acara popular di Kuching ni setiap tahun..




.

2 comments:

ros_reeza said...

Ros tak pernah sampai sarawak lagi :(

juls julie said...

Assalam...salam ziarah..

bila jadi perantau..camtu la kan... bila org kirim mknn fav kita..rasa syok giler...heheh...

sama cam saya ni,,bila duduk kat Putrajaya...rasa susahnya nak cari mknn Sarawak... ape2 pun, jauh berjalan..luas pemandangan..dan byk pengalaman...heheh