Lulu pages

Terkini dari alin

Sunday, January 13, 2013

Sekolah bermula - tiada lagi hari bersenang lenang


Salam pembaca..
Alhamdulillah selepas cuti panjang, akhirnya kita kembali ke hari bersekolah. Dan untuk 2013 ini menyaksikan alin dan encik suami memang terkejar kesana sini, oleh kerana kakak yang bersekolah, dan kelas petang 3x seminggu. Tak pasti keadaan sekolah lain. Namun, untuk kakak, masa darjah 3 tahun lalu, ada juga kelas petang, tapi 2x seminggu. Dan tahun ni tambah lagi 1 hari. So, genaplah untuk seminggu. Isnin, rabu dan jumaat, ada kelas petang. Dan untuk selasa dan khamis mengaji al-quran di surau dekat rumah. Janganlah cerita penat ke tak? Kadang tu muka dia langsung tak bersemangat. Tapi sekurang-kurangnya, masanya takdelah dihabiskan dengan nonton tv jer kan..hehe..

Oleh kerana kakak bersekolah di sekolah cina, buku memang banyak. Sampai tak terkira. Nak kena bungkus memang dah tugas alin. Sampai 2 gulung plastik yang paling tebal pun takkan cukup. Itu belum kira kertas yang photostat untuk di 'kulitkan'. Wah dasyat. tapi kerana kakak dah sekolah cina dari dia taska lagi, so hal ini adalah perkara biasa buat kami.. mental memang dah standby..hehe

Biasanya, bila kakak dah sekolah, dan ada sekolah petang, angkut sekali adik dan bawakan kakak makanan dari rumah. Lengkap nasi dan lauk, air minum dan ada waktunya dia kena tukar pakaian. Contohnya pakaian beruniform lah kan. Masa tu memang kawasan sekolah dipenuhi ibu bapa yang sibuk urus anak-anak. Dengan masalah kesesakkan nak parking lagi. Kena datang awal sikitlah kan, barulah tak terkejar sangat. #owh dalam hati berharap dapat kurangkan berat badan dengan keadaan ini. hehe

Dan seperti keadaan sebelum ni, asal kakak sekolah jer, adik akan sunyi. Walaupun bila ada kakak, asyik nak gaduh/teriak, tapi kalau kakak takde, asyik tanya soalan yang sama.. 'Mama mana kakak? owh kakak sekolah..' Takpe, tahun depan giliran adik pula sekolah.. So kesibukkan akan berkali ganda sebab adik dah awal-awal cakap yang dia pun nak sekolah cina..

Begitulah kesibukkan yang melanda..




@ Gambar diambil dari depan kelas kakak di tingkat 4, matahari baru nak naik, dengan handphone nokia.. lawakan... alhamdulillah...






.

1 comment:

Cik Farhana said...

hehe..begitulah lumrah hidup sist..

semoga tabah hadapi liku2 hidup yg dilalui(: