Lulu pages

Terkini dari alin

Tuesday, January 29, 2013

Tips untuk jadi penderma darah (terus kekalkan usaha)


Hai pembaca.

Alhamdulillah... Kalau nak cerita pasal derma darah, memang takkan berkesudahan..hehe..
Sepatutnya, jadual adalah untuk 3 bulan sekali. Tapi memang selalu terbabas sampai 4-5 bulan barulah dapat sekali. Kalau ikut dalam setahun boleh derma darah sampai 4 kali, tapi alin pula tak boleh.. Bukan sebab tak mahu, tapi asal datang HB selalu rendah. Asal nak derma, bila check HB rendah, tekad lagi nak naikkan HB dan datang dalam minggu depannya, tapi selalu tak juga naik. Kadang tu sampai berkali-kali datang hanya kerana HB, tak juga derma. Tapi itu semua tak melemahkan semangat alin untuk terus jadi penderma. Sedari tahu kegunaan darah tu untuk yang sangat-sangat memerlukan.

Paling tak tahan, bila dah check HB tu tak lepas, muka rasa monyok, kecewa sangat. Kena positif! Sebab dah beberapa kali lepas..hehe.. Dah bermacam-macam petua untuk HB tu. Ada orang cakap makan hati ayam. Owh alin tak makan hati ayam. Ada doktor yang cakap, makan zat besi. Dah selalu makan sebelum nak derma darah. Kadang tu 3 hari sebelum. Pernah juga seminggu sebelum. Tapi tak juga berkesan.

Bila dah beberapa kali derma darah, hati dah macam tau samada badan ready ke tak. Tidur kena cukup. Makan pun memang kena jaga. Encik suami memang sangat menyokong niat alin ni tau. Siap galakkan makan sup daging/daging.. Owh kambing memang sangat sesuai. Malam sebelum derma darah, siap makan nasi beriani kambing.. Terus petang sehari selepas tu, HB cantik jer kan.. Dapatlah derma 1 beg besar.. Terus tersenyum lebar..hehe. Bila dah habis derma tu, takde rasa nak baring lama pun kat situ, rasa macam tak cukup lak.. Macam nak tambah beg :P betullah..

Selalu persoalan yang diajukan adalah, apa rasanya (badan) lepas derma?
Kalau cakap perasaan tu, memang lega.. bersyukur sebab bila tengok darah tu, terus terbayang perasaan orang yang akan terima tu nanti. Lepas tu badan memang rasa ringan. Rasa sihat! Syukur alhamdulillah, semoga alin terus diberi kesihatan dan peluang untuk jadi penderma!






.

2 comments:

AyueJean said...

AJ teringin nak menderma darah....
Tapi berat AJ tak penahnya cukup....

Sharifah Nadzarah said...

singgah balas & folo back..
sy tak pernah derma darah tapi hb suke derma...