Lulu pages

Terkini dari alin

Monday, April 30, 2012

Hari yang penuh cabaran pun bermula

Hari ni memang mencabar. walaupun bukannya pengalaman pertama..
Masa kakak dulu dah pernah laluinya.. Dan sekarang tibalah giliran si adik pula..
Latihan tak pakai pampers..wee...
Sejak beberapa minggu ni dah latih dia, kalau nak kencing, kencing kat tandas. Adik memang tak nak kencing kat 'tandas baby' tu. Dulu tandas baby tu pun, kakak yang punya. Masa kakak, ok jer, dia memang suka, sebab tandas baby tu kan warnanya pink. Tapi berlainan dengan adik, dia akan menjerit bila alin tunjukkan tandas baby tu. Dia nak juga tandas orang dewasa.


yelah mana boleh salahkan dia, dah dia pernah nampak kakak kencing kat tandas dewasa, mesti dia pelik kalau dia tak kencing kat situ. So, dah beberapa minggu sebelum mandi, ajar dia kencing kat mangkuk tandas tu. oleh kerana tandas tu besar, dia terpaksa berpeganglah, kan takut jatuh lak.


Memula, tak sempat nak duduk kat mangkuk tandas, dah terkencing kat lantai tandas.
lepas tu ok dah, alhamdulillah..


So, minggu lepas, kebetulan encik suami cuti, bawalah sekali pergi cari spender kecik, comel-comel, untuk menggalakkan adik buang pampers. Memang kena sabar, perlahan-lahan. mesti dia pelik kan memula.. Tapi insya Allah berkat kesabaran, pasti boleh.


Pagi ni sebaik saja lepas mandi, alin dah tak pakaikan pampers..
Berkali-kali ingatkan dia, kalau nak kencing, beritahu mama, nanti mama bawa lari pecut kat tandas..
Dia anggguk.. Bila dah mula bosan dengar, dia cakap, 'adik tahu'..
Adik ni umur 2 tahun lebih, tapi memang petah bercakap..
Kadang tu kita terpaksa suruh dia diam, sebab alahai, cakap macam orang tua..hehehe..


untuk laporan hari ni, dah lebih beberapa jam, ada sekali terkencing, basah spender dan seluar.. hehe, dia beritahu, tapi kencing tu dah mula keluar.. Takpe, first time. Sebelah petang, agak2, alin pujuk dia ke tandas.. Dia diam, mula berfikir, lepas tu dia angguk, bangun dan buka spender sendiri. Bila duduk di mangkuk tandas, syabas.... dia kencing.. Alhamdulillah..


Kalau malam, masa tidur, memang susah kalau tak pakai pampers, sebab dia menyusu 2-3 kali walaupun ketika tidur.. Takpe, kita usaha perlahan-lahan adik.. Pasti boleh..



 

.

2 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

improvement yg baik.gudluck utk adik, jgn nakal2. =)

Kancil 8349 said...

Alhamdulillah...begitulah kalau anak sudah membesar